nádraží Vyšehrad
Nádraží Praha-Vyšehrad, fotografie z let 2003 - 2011
Dlouhodobě chátrající historická budova nádraží Vyšehrad. Jedna z nejohroženějších pražských památek chátrá již třicet roků, když postupně od 60. let minulého století přestala budova nádraží sloužit pro účely osobní dopravy.
Železniční stanice pod Vyšehradem byla zřízena na Pražské spojovací dráze (vedoucí z nádraží císaře Františka Josefa na smíchovské nádraží) hned při jejím otevření v roce 1872 a měla sloužit hlavně osobní přepravě. Provoz byl zahájen 15. září 1872. Staniční budova byla malá, jednopatrová, směrem k řece měla hrázděný domek se skladem a s toaletami. Později byla staniční budova rozšířena, v roce 1904 bylo nádraží přestavěno, původní budovy byly zbourány a dochoval se jen strážní domek. Nová nádražní budova z let 1904–1905 v secesně historizujícím slohu je připisována Antonínu Balšánkovi, není to však nijak doloženo.
Budova nádraží přestala sloužit osobní dopravě v 60. letech dvacátého století. Dnes je Českými drahami využívána jen malá část budovy pro účely dopravní kanceláře, výhybny a zabezpečovacího zařízení. Objekt není více než třicet let udržován, což je příčina jeho současného kritického technického stavu.
Proč skončil provoz nádraží?
Podle nařízení EU vlaky nesmějí zastavovat v oblouku, takže nádraží v ohybu trati již nemůže sloužit svému původnímu účelu. Proto jej ČD nabídly k odkupu a objekt tak může sloužit téměř jakémukoli využití. Samozřejmě kromě bytové zástavby, na kterou je tu u rušných kolejí podle hygieniků příliš nevhodné prostředí.
Jaký je stav nádraží nyní?
Současný technický stav budovy je kritický. Budova potřebuje nutnou rekonstrukci. Ve špatném stavu je nejen fasáda včetně secesních ozdobných prvků, ale také střešní krytina. Části krovu a stropů jsou napadeny dřevokaznými škůdci. Z provedeného stavebnětechnického průzkumu však vyplynulo, že hlavní nosné konstrukční části budovy naštěstí nejsou zásadním způsobem poškozeny.