Jdi na obsah Jdi na menu

demolice historického mostu, Brandýs nad Lab.

5. 4. 2011

V neděli, 3. dubna 2011 jsem s podivnými a smutnými pocity využil poslední možnosti se projít po historickém mostu z roku 1878 v Brandýse nad Labem. "Ten most přežil dvě světové války, přežil komunismus, a hrozí mu, že nepřežije novodobé dějiny českého státu. Nikoliv proto, že by byl ve špatném technickém stavu, ale proto, že někdo chce prosadit dražší a pro něho ekonomicky zajímavější variantu." prohlásil Martin J. Kadrman, viceprezident Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví v ČR.

s_dragouny-1913-ostre.jpg

Brandýs nad Labem - Stará Boleslav snímek s dragouny z roku 1913

  demolice-mostu-11-04-03-38.jpg

Most v neděli, 3. dubna 2011 - poslední den před uzavřením a bouráním.

                                                                                                                                                                         

 

demolice-mostu-11-04-03-04.jpgNa mostě z roku 1878 jsou nejcennější příhradové nosníky, které zde byly použity poprvé v našich zemích. Brandýský most je jedinečnou nýtovanou industriální památkou, je historicky cenný a odborníci na industriální architekturu řadí jeho konstrukci mezi stavby, jako je torzo Ivančického viaduktu, Petřínská rozhledna nebo Průmyslový palác na pražském Výstavišti. "Jedná se o silniční most příhradový ze 70. let 19. století vyrobený v mostárně v Sobotíně.

 

brandys-most.jpg

Těch nýtovaných konstrukcí vůbec se zachovalo málo a ty, co se zachovaly, jsou mladší, jako třeba Průmyslový palác. Takže z historického hlediska to je skutečně unikát." vysvětluje Vladislava Valchářová z ČVUT.   

demolice-mostu-11-04-03-21.jpg

demolice-mostu-11-04-03-33.jpg

 15. září 2010 byl David Rath občany informován, že přestavbu mostu lze realizovat s významnými finančními úsporami. Na tento podnět však Rath nikdy nezareagoval. Jakdemolice-mostu-11-04-03-13.jpg je však z posledního vývoje zřejmé, úřad vedený hejtmanem Davidem Rathem projekt nezměnil a v původní variantě ho prosazuje dál. Do kauzy vstupuje i Robin Povšík, náměstek hejtmana pro dopravu, který krom snahy zdemolovat stávající most iniciuje i demolici historické budovy nádraží v Mladé Boleslavi, která vzbuzuje občanský odpor. "Jediný moment, kdy bychom mohli zapochybovat nad konáním našich předchůdců, tak by bylo tehdy, pokud by demolice-mostu-11-04-03-10.jpgministerstvo kultury řeklo, že to je památka," řekl ČT středočeský radní pro dopravu Robin Povšík (ČSSD). Hejtmanství argumentuje i tím, že s dodavatelem stavebních prací už je podepsána smlouva a na nový projekt rekonstrukce není čas.

Příhradový silniční most v Brandýse nad Labem se kulturní památkou nestal. Ve správním řízení o prohlášení  mostu v Brandýse nad Labem za kulturní památku dospělo Ministerstvo kultury k rozhodnutí most za kulturní památku neprohlásit.

demolice-mostu-11-04-03-12.jpg

Podle odborníků cena bouraného pískovce jednoho oblouku - 7 milionů Kč.

 

Neúspěšná petice: Zabraňme zbourání historického mostu, který už dávno měl být prohlášen kulturní památkou. Jeho rekonstrukcí stát ušetří 100 milionů korun!Co Petr Bendl vymyslel a David Rath posvětil, může ministr Jiří Besser ještě zvrátit! Využije své pravomoci a zahájí řízení o prohlášení mostu za kulturní památku? Uvidíme 4. dubna - v ten den začne Kraj most z roku 1878 demolovat.

My, níže podepsaní, žádáme vlastníka historického mostu z roku 1878 v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi, jehož hlavní nosník tvoří jedna z prvníchdemolice-mostu-11-04-03-11.jpg ocelových konstrukcí v českých zemích, aby realizoval variantu opravy mostu, která bude ohleduplná nejen ke kulturnímu dědictví ČR, ale i k národním a evropským financím. Brandýský most je jedním z posledních tří svého druhu v České republice. Žádáme Středočeský kraj, aby variantu rekonstrukce mostu upřednostnil před jeho demolicí. Ušetří tím 100 milionů korun a zachová kulturní dědictví našim potomkům.. 

                                                                                                                                                                        

I když se zastánci rekonstrukce pokusili na poslední chvíli most zachránit, demolici se tak stejně nevyhne. "Koncem loňského roku jsme předali staveniště dodavateli, který zahájil přípravné práce. Koncem března sneseme ocelovou konstrukci a zahájíme stavbu samotnou. Dojde k rozřezání a celá ta ocelová konstrukce se dá do kovošrotu" uzavírá vedoucí odboru dopravy Středočeského kraje Pavel Čihák.

Podle starosty Brandýsa Ondřeje Přenosila začne demolice starého mostu každým dnem.demolice-mostu-11-04-03-31.jpg "Od pondělí je most zcela uzavřený. Přípravné práce na něm probíhají už od 1. prosince, hotovy jsou přeložky inženýrských sítí. I provizorní lávka pro pěší už je postavená," řekl iDNES.cz.

Starosta je rád, že se s bouráním mostu konečně začne. "Ta situace tady už byla neúnosná, spousta místních lidí nás neustále ptala, kdy už se začne něco dít. Dokonce tu sepsali i petici, kdy se s žádostí o urychlenou opravu mostu obrátili na krajský úřad," dodal Přenosil.

                                                                                                                                                                        

demolice-mostu-11-04-03-32.jpg

 Iniciativa pro záchranu mostu podala návrh na zápis mostu jako kulturní památky v létě roku 2008. Ministerstvo kultury se i vzhledem k tomu, že most památkovou hodnotu skutečně má, návrhem zabývalo celé dva roky. 

Stanislav Brunclík, ministerstvo kultury: "Po posouzení mnoha odborných posudků došli odborníci odboru památkové péče k závěru, že v případě, kdyby se ten most opravoval, což je na první pohled jako naprosto nutné a evidentní, tak by v nejlepším případě vznikla kopie. Kopie nemůže být v žádném případě kulturní památkou, protože ztratí ten takzvaný základní znak, a to je autenticita."

"Co skutečně hoří, tak jsou ty ocelové části té konstrukce, které samozřejmě po stodemolice-mostu-11-04-03-20.jpg třiceti letech, je logické, určitou újmu zaznamenaly. Jednoznačně by se nejednalo o kompletní repliku," tvrdí Martin Kadrman z Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR. Vladislava Valchářová s tímto názorem souhlasí. "Tím, že nahradíte ty nejohroženější části novotvary, tak tím ještě neničíte tu autenticitu. Vlastně dáte najevo, že tady to bylo nejohroženější, tam jste to nahradila. Ten celek je jako takový zachován," domnívá se.

 

 demolice-mostu-11-04-03-24.jpg


 demolice-mostu-11-04-03-40.jpg

 

                                                                                                                                                                        

 

Výstavba nového mostu bude stát 216 milionů korun. Podle některých odborníků by ale vizualizace-navrhu-noveho-mostu-v-brandyse.jpgrekonstrukce vyšla maximálně na 120 milionů. Asociace památkářů proto požádala kraj, aby své stanovisko přehodnotil. Na výjimečnost stavební konstrukce navíc upozorňují i památkáři. "Rozhodně bychom doporučovali most ponechat, rekonstruovat a upravit pro nové potřeby," uvedl Pavel Kroupa z Národního památkového ústavu.

 


 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Val M. - C.K.Brandýsko-Boleslavský most

6. 4. 2011 11:42

Stačila jedna únorová noc nad Saskem v roce 1945 a zmizela stará výstavná Královská metropole na Labi. Dnes po 66 letech opouští povodí Labe další z kořenů dědictví, památný most spojující
významná místa na obou březích Řeky.
Naši Hospodáři připlatí sto milionů a přidají je do mošničky miliard posledních dvaceti let.
Poklonme se našim předkům a pošlemeš
květiny.